זכויות יוצרים בציורי גוף

זכויות יוצרים בציורי גוף

האם יש לראות בציורי גוף משום "יצירה אמנותית" כהגדרתה בחוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007?

ככל שהתשובה לכך חיובית, האם העתקת צילום בו מופיעים ציורי גוף מהווה הפרה של זכויות יוצרים?

 

סוגיות משפטיות מעניינות אלו נידונו במסגרת תא"מ 22233-09-15 פריגר נגד קופרמן, אשר התנהל בבית משפט השלום בירושלים.

התביעה המשפטית האמורה הוגשה בעילה של הפרת זכויות היוצרים והזכות המוסרית של התובע, שהינו אמן בעל מוניטין בציורי גוף, בנוגע לציור דמויות "היפהפייה והרחפן" מבית וולט דיסני שצוירו על ידו על פניהם של בני זוג לרגל נישואיהם אשר לאחר מכן צולמו על ידו. הנתבע פרסם את הצילום באינטרנט, ברשת חברתית, לכבוד אירוע חג פורים במועדון שבבעלותו, תחת הלוגו של המועדון, תוך שהוא מציין כי באירוע המדובר תהיה פינת צבעי גוף שתעמוד לרשות החוגגים במועדון. מכאן התביעה.

כבוד השופטת מרים ליפשיץ-פריבס פסקה, לעניין דרישת המקוריות הנדרשת לשם קיומה של זכות יוצרים ביצירה, כי ציורי הגוף שעל הפרק הם אכן של שתי דמויות מבית וולט דיסני, אך העמדתם על פניהם של בני הזוג נעשתה באופן ייחודי. כך, כל דמות מתחברת כאחד בפיות בני הזוג שצולמו, בעוד שניהם לועסים מאכל מאותה צלחת שהונחה בפניהם. נפסק, כי בדרך זו, יצר התובע יצירה הכוללת מיזוג חדש ושונה של הדמויות והסצנה עצמה מתוך הסרט המדובר.

עוד הוסיפה השופטת, כי יצירה בה הדמויות האמורות לא מופיעות בבדידות ובנפרד אלא במיזוג בפנים של בני הזוג, כמו גם הקומפוזיציה של בני הזוג ומבטם המופנה זה אל זה, כל אלו ביחד חברו ליצירה מקורית של התובע, כך שלתובע קמה זכות יוצרים בציורי הגוף ובצילום שלו, המהווים יצירות אמנותיות.

אשר לטענת מפר תמים שהעלה הנתבע, קבעה השופטת כי הוא חיפש אחר תמונות באתר גוגל והוא היה מודע לקיומה של זכויות יוצרים בתמונות וצילומים ושעה שהיה ער לכך ככלל והוא עמד על ייחודיות של הצילום בפרט עבורו, היה עליו לתת את דעתו לקיומה של זכויות יוצרים לתובע בצילום. לכן, נפסק כי הנתבע הפר את זכות היוצרים של התובע בציור הגוף ובצילום.

לאור זאת, נקבע כי קמה לתובע זכות לפיצוי מהנתבע בגין הפרת זכויות יוצרים.

פסק דין זה הינו דוגמא טובה להכרה של בתי המשפט השונים בחשיבות השמירה על זכויות האמנים ביצירותיהם, ככל שהן ברות הגנה על-פי חוק זכות יוצרים.

משרדנו ניהל ומנהל הליכים משפטיים רבים, בערכאות המשפטיות השונות, שעיקרם בהפרת זכויות יוצרים והזכות המוסרית, ואנו בעלי ניסיון רב בתחום זה בפרט ובדיני זכויות יוצרים וקניין רוחני בכלל.

יש לך שאלה הנוגעת לזכות יוצרים או לזכות המוסרית? אנא צור קשר עם משרדנו בהקדם ואנו נשמח לעמוד לרשותך ולענות על כל שאלה או בקשה מצדך.

 

עו"ד עמית וולף – עורך דין זכויות יוצרים