זכויות יוצרים בפורמט טלוויזיוני והזכות המוסרית של יוצר הפורמט

זכויות יוצרים בפורמט טלוויזיוני והזכות המוסרית של יוצר הפורמט

האם יש להכיר בזכויות יוצרים בפורמט טלוויזיוני ובהתאם גם בזכות המוסרית של יוצר הפורמט?

מדובר בשאלה מעניינת מאוד, אשר נידונה לראשונה בישראל במסגרת הליך משפטי אשר התנהל בפני כבוד השופטת דפנה אבניאלי (ת.א. 2659-04-15 סער ברודסקי נגד אברהם ארמוזה ואח', בבית המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו).

עיקר התובענה בטענות התובע לפיהן הוא יצר פורמט של שעשועון טלוויזיוני יחד עם שני שותפים ומכר את זכויות הקניין בפורמט המדובר לחברת הפקות, אשר התקשרה עם הנתבעים לשם הפצת הפורמט ברשתות שידור זרות ברחבי העולם. השעשועון זכה להצלחה ולהכרה בינלאומית רחבה והוא הופץ ושווק למשך מספר שנים ברחבי העולם.

לטענת התובע, הנתבעים הפרו את הזכות המוסרית שלו בפורמט הטלוויזיוני, כאשר הסתירו את שמו כיוצר שלו והציגו עצמם כיוצרי הפורמט, זאת במסגרת שידורי השעשועון.

פסיקת בית המשפט

פסק הדין שניתן בתיק זה, הינו ראשון מסוגו ונקבע בו, בין היתר, כי לאור שכלול תעשיית הפורמטים הטלוויזיוניים, חלה התפתחות בפסיקה וקיימת נכונות היום ברחבי העולם להכיר בזכויות יוצרים בפורמט טלוויזיוני, ובלבד שיוכח כי אין מדובר ברעיון בלבד אלא ברעיון שקיבל ביטוי מוחשי ומיוחד דיו ההופך את הפורמט ליצירה ברת הגנה.

אשר לזכות המוסרית של יוצר הפורמט, התובע, נקבע כי שמו של התובע לא אוזכר בהקשר של יצירת הפורמט, לא ברולר הפתיחה של שידורי השעשועון ולא ברולר סגירת השידורים האמורים.

עוד נקבע, כי הנתבעים התעלמו מקיומו ולא מצאו לנכון לפנות לגופי השידור בבקשה לתת לו קרדיט כיוצר הפורמט, למרות שידעו על חלקו ביצירתו. בכך, הפרו הנתבעים את זכותו של התובע לציון שמו כיוצר הפורמט הטלוויזיוני, יחד עם שני שותפיו. דהיינו, נפסק כי זכותו המוסרית של התובע הופרה.

לגבי טענת הנתבעים לפיה, הכרה בזכותם המוסרית של מפתחי פורמטים היא פתיחת דלת לטענות הכרה בזכות זו מצד גורמים שונים שנטלו חלק בתהליך יצירתו ואף צפויה לפגוע קשות ביכולת המסחור של הפורמטים, נקבע כי טענה זו אינה אלא ניסיון להתחמק מחובתם של הנתבעים להכיר בזכותו המוסרית של התובע.

הכרה בזכות יוצרים בפורמט טלוויזיוני

מדובר בפסק דין חשוב, במסגרתו מכיר בית המשפט בישראל לראשונה בקיומה של זכות יוצרים בפורמט טלוויזיוני, תוך שימת דגש על יוצר היצירה וזכותו המוסרית בה, עליה יש לשמור ולהגן גם אם הוא מכר את זכויות הקניין שלו ביצירה.

משרדנו ניהל ומנהל הליכים משפטיים רבים, בערכאות המשפטיות השונות, שעיקרם בהפרת הזכות המוסרית ובהגנה עליה, ואנו בעלי ניסיון רב בתחום זה בפרט ובדיני זכויות יוצרים וקניין רוחני בכלל.

יצרת יצירה שיש בה זכות יוצרים והפרו את הזכות המוסרית שלך ? יש לך שאלה הנוגעת לזכותך המוסרית ? אנא צור קשר עם משרדנו בהקדם ואנו נשמח לעמוד לרשותך ולענות על כל שאלה או בקשה מצדך.

עו״ד עמית וולף -עורך דין זכויות יוצרים