הפרת זכויות יוצרים תמונה להמחשה

הפרת זכויות יוצרים

הפרו את זכויותיך ביצירה המוגנת תחת חוק זכות יוצרים? דע את זכויותיך!

על-פי סעיף 11 לחוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, זכות יוצרים ביצירה היא הזכות הבלעדית לעשות ביצירה, או בחלק מהותי ממנה, פעולה, אחת או יותר, מן הפעולות שלהלן, בהתאם לסוג היצירה:

  1. העתקה- לגבי כל סוגי היצירות.
  2. פרסום- לגבי יצירה שלא פורסמה.
  3. ביצוע פומבי- לגבי יצירה ספרותית, יצירה דרמטית, יצירה מוסיקלית ותקליט.
  4. שידור- לגבי כל סוגי היצירות.
  5. העמדת היצירה לרשות הציבור- לגבי כל סוגי היצירות.
  6. עשיית יצירה נגזרת ועשיית כל הפעולות הנזכרות לעיל ביצירה הנגזרת- לגבי יצירה ספרותית, יצירה אמנותית, יצירה דרמטית ויצירה מוסיקלית.
  7. השכרה- לגבי תקליט, יצירה קולנועית ותוכנת מחשב.

אדם מפר זכות יוצרים

חוק זכות יוצרים מתייחס לשני סוגים של הפרות זכות יוצרים- הפרה ישירה של זכות יוצרים והפרה עקיפה של זכות יוצרים.

בנוגע להפרה ישירה של זכות יוצרים

כל מי שעושה ביצירה פעולה מהפעולות המנויות לעיל (העתקה; פרסום; ביצוע פומבי; שידור; העמדת לרשות הציבור; עשיית יצירה נגזרת; השכרה), או מרשה לאחר לעשות פעולה כאמור, ללא רשותו של בעל זכות היוצרים ביצירה, מפר את זכות היוצרים, אלא אם כן מדובר בפעולה מותרת לפי הוראות פרק ד' של חוק זכות יוצרים. 

בנוגע להפרה עקיפה של זכות יוצרים

כל מי שעושה אחת מהפעולות שלהלן בעותק מפר של יצירה, מפר את זכות היוצרים ביצירה, אם בעת ביצוע הפעולה ידע או היה עליו לדעת כי מדובר בעותק מפר של היצירה: (1) מכירה או השכרה, לרבות הצעה או העמדה למכירה או להשכרה; החזקה למטרה עסקית; הפצה בהיקף מסחרי; הצגה לציבור בדרך מסחרית; ייבוא לישראל שלא לשימוש עצמי.

בנוסף לכך, כל מי שמרשה לכל גורם אחר, למטרת רווח, לעשות שימוש ב"מקום בידור ציבורי" (מקום המשמש למופעי בידור ותרבות, לרבות אולם שמחות, גן אירועים, מסעדה, בית קפה או מועדון) לצורך ביצוע פומבי של יצירה, ללא רשות בעל זכות היוצרים, מפר את זכות היוצרים, אלא אם הוא לא ידע ולא היה עליו לדעת שהביצוע מהווה הפרה.

 

בהתאם לחוק זכות יוצרים, בעל זכות היוצרים רשאי להגיש תובענה בגין הפרת זכות היוצרים. כמו-כן, אם ניתן לגבי זכות היוצרים רישיון ייחודי לעשיית שימוש בה, אזי גם בעל הרישיון רשאי להגיש תובענה בגין הפרת זכות היוצרים.

במסגרת הגשת תובענה שעיקרה בטענה להפרת זכות יוצרים, יהא התובע זכאי לסעדים שונים, ככל שיוכיח את תביעתו, לרבות סעדים של צו מניעה, פיצויים (בין אם על-ידי הוכחת נזק ובין אם ללא הוכחת נזק בסכום שלא יעלה על 100,000 שקלים חודשים) ומתן דין וחשבון לגבי פרטי ההפרה.

 

משרדנו ניהל ומנהל הליכים משפטיים רבים, בערכאות המשפטיות השונות, שעיקרם בתביעות להפרת זכות יוצרים, ואנו בעלי ניסיון רב בתחום זה בפרט ובדיני זכויות יוצרים וקניין רוחני בכלל.

למידע נוסף הנוגע לזכויות יוצרים ובכל עניין נוסף, נשמח שתצרו קשר עם משרדנו ללא דיחוי ואנו נענה בשמחה על כל שאלה ו/או בקשה שהיא מצדכם.

עו"ד עמית וולף –  עורך דין זכויות יוצרים