בריונות ברשת ולשון הרע

בריונות רשת ולשון הרע

רשת האינטרנט, על שלל אתרי האינטרנט השונים באשר הם (כמספר הכוכבים שבשמיים ומספרם עולה בכל יום ויום, ממש כך), שינתה את חיינו מקצה אל קצה.

לצד כל התופעות החיוביות שהביאה עמה רשת האינטרנט, כגון חשיפה ונגישות למידע מכל מקום ובאופן מידי וכן מתן במה לכולנו להביע את דעתנו, דעותינו והשקפותינו, ישנן גם תופעות שליליות רבות שיש ליתן עליהן את הדעת.

כך למשל, תופעת בריונות רשת, שהפכה למרבה הצער לתופעה שכיחה, אשר בה בחרתי להתמקד במאמר זה.

מיהו "בריון רשת"?

על רגל אחת, ניתן להגדיר בצורה רחבה את המונח "בריון רשת" כאדם אשר מטריד ומפעיל אלימות מילולית כלפי אדם אחר או קבוצה של אנשים, שוב ושוב, חזור ושנית, במסגרת רשת האינטרנט, ברשתות החברתיות השונות, בצ'אטים, בקבוצות ווטסאפ וכיוצא באלה.

כבוד השופט אמיר ויצנבליט התייחס לתופעת בריונות רשת בקרב בני נוער, זאת במסגרת פסק דינו ב-ת"ק 31510-09-16 פלוני נגד פלוני ואח', וקבע כי התפשטות תופעה זו נובעת מהשימוש הגובר של בני נוער במחשבים, ברשת האינטרנט וברשתות חברתיות מקוונות, וכי אחד ממאפייניה של בריונות הרשת היא שהיא אינה פוסקת בתום שעות הלימודים- כך, בעוד שנער נופל קורבן לבריונות פיזית בבית הספר מוצא מקום מקלט בביתו, הרי שבריונות הרשת חודרת למרחב האינטימי של הנער ורודפת אותו בכל מקום ובכל שעה.

כבוד השופט ויצנבליט מצטט מתוך פסק הדין שניתן ב-בש"פ 2065/13 פלוני נגד מדינת ישראל, שם נפסק כי החסות של האנונימיות הלכאורית והריחוק מהיושב בצדו השני של המחשב, משחררים חסמים ועכבות, כך שאנשים נורמטיביים כלפי חוץ שולחים ידם במעשים שלא היו מעזים לעשות בעולם שמחוץ למרחב האינטרנטי. עוד נפסק שם, כי בעבר יכול היה ההורה לשמור על ילדו שלא יסתובב במקומות מסוכנים או בשעות מסוכנות, אך לא כך ההורה של היום המתקשה להגן על ילדיו מהסיבה הפשוטה שהסכנה אורבת לקטין בחדרו שלו, מאחורי הדלת הסגורה.

יש להדגיש, כי בריונות רשת אינה נוגעת לבני נוער וקטינים בלבד, אלא לכלל שכבות הגיל השונות, ויש לראות בחומרה, יש שיגידו בחומרה יתרה, בריונות רשת מצד בגירים.

מתי יש להיוועץ עם עורך דין הבקיא בדיני לשון הרע?

ישנם מקרים רבים בהם בריונות הרשת מגיעה לכדי פרסומי לשון הרע. במקרים כאלו חשוב להיוועץ עם עורך דין הבקיא בדיני לשון הרע, על מנת לבחון האם אכן מדובר בפרסום לשון הרע לפי חוק איסור לשון הרע, תשכ"ה-1965, ובמידה שאכן כך הדבר- מהן הפעולות המשפטיות שניתן לנקוט נגד אותו בריון רשת ומהם הסעדים העומדים לזכותו של הנפגע ממנו.

דיני לשון הרע הינו תחום עיסוק מרכזי של משרדנו. אנו בעלי ניסיון עשיר, רב ומוכח בכל הקשור לניהול הליכים משפטיים הנוגעים לדיני לשון הרע בפני כלל הערכאות המשפטיות השונות.

למידע נוסף הנוגע לדיני לשון הרע ולכל תחום עיסוק נוסף של משרדנו, נשמח שתצרו עמנו קשר ואנו נענה על כל שאלה ו/או בקשה שהיא מצדכם.

עו"ד עמית וולף – עורך דין לשון הרע