הפרת זכויות יוצרים בטקסטים על המוצרים

הפרת זכויות יוצרים בטקסטים על אריזות מוצרים

האם העתקת טקסטים המופיעים על גבי אריזות מוצרים מהווה הפרה של זכויות יוצרים?

שאלה משפטית זו נידונה במסגרת ת.א. 964-12-13 סי אוף ספא מעבדות בע"מ נגד עפר יצחק הדר (בית המשפט השלום בתל-אביב-יפו).

במקרה האמור, עסקינן בתביעה בגין הפרת זכויות יוצרים בין היתר בטקסטים של מוצרי התובעת, שהינה חברת העוסקת בייצור ושיווק מוצרי קוסמטיקה, בעוד הנתבע מפעיל אתר אינטרנט בו הוא מציע מוצרי קוסמטיקה שונים למכירה ובהם גם מוצרי התובעת, שם עשה הוא שימוש באותם הטקסטים.

עיקר טענות ההגנה של הנתבע היו כי הטקסטים הרלוונטיים אינם באים בגדרי "יצירה מוגנת" כהגדרתה בחוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007 ובפסיקה הקיימת, כיוון שלטענתו מדובר בטקסטים טכניים העוסקים בתיאור המוצרים ובהוראות השימוש בהם והם נעדרים את דרישת היצירתיות.

כבוד השופט אביים ברקאי ציין בפסק דינו מיום 30/3/2017 כי הטקסטים שבמחלוקת מביאים פירוט עובדתי של רכיבי המוצרים, תיאור פעולתם ואופן השימוש בהם.

כבוד השופט אביים קבע כי למרות שלכאורה מדובר בתיאור עובדתי של נתונים, הרי שבאופן כללי קיימות דרכים שונות לתאר נתונים עובדתיים ובחירה בדרך תיאור כזאת או אחרת, כמו גם ברירת המילים והסדר שבו יופיעו, היא עניין שמצריך השקעה, לכל הפחות מינימאלית, של יצירתיות, כאשר במקרה דנן באופן פרטני הרי שהטקסטים האמורים עונים על מבחני ההשקעה והיצירתיות אף מעבר לרמה המינימאלית.

עוד קבע כבוד השופט ברקאי, כי תיאורים המתייחסים לאופן השימוש במוצרים, ניסוחים ספציפיים ואוצר מילים מסוים מביאים לייחוד המוגן על-פי דיני זכויות יוצרים, מה גם שאין מדובר ביצירה שניתנת לביטוי בדך אחת ומצומצמת.

בהתאם לאמור לעיל, כבוד השופט ברקאי קבע כי הנתבע הפר את זכויות היוצרים של התובעת עת העתיק את הטקסטים האמורים ופרסם אותם באתר האינטרנט אותו הוא מפעיל.

אשר לטענות ""מפר תמים" ושימוש הוגן שהעלה הנתבע, קבע כבוד השופט ברקאי כי השימוש בטקסטים על-ידי הנתבע נעשה במסגרת פלטפורמה מסחרית, באמצעות אתר אינטרנט שהנתבע מפעיל ולצורך הפקת רווח כלכלי עבורו. עוד קבע כבוד השופט ברקאי, כי כיוון שאין מדובר בהליך משפטי ראשון בין הצדדים, שכן קדם לו סכסוך משפטי אחר, הרי שהנתבע לא יכול לטעון כי השימוש שעשה בטקסטים של התובעת נעשה על ידו בתום לב, ועל כן אין מדובר בשימוש הוגן.

מדובר בפסק דין מעניין וחשוב, המחדד את עמדת בתי המשפט לפיה, יש להגן על בעלי זכויות היוצרים, גם אם ההשקעה ביצירת היצירה הרלוונטית היתה מינימאלית. בכך שם בית המשפט את הדגש, פעם נוספת, על הגנת היוצר ובעל זכויות היוצרים ביצירה.

משרדנו ניהל ומנהל הליכים משפטיים רבים, בערכאות המשפטיות השונות, שעיקרם בהפרת זכות יוצרים, ואנו בעלי ניסיון רב בתחום זה בפרט ובדיני זכויות יוצרים וקניין רוחני בכלל.

יש לך שאלה הנוגעת לזכות יוצרים? אנא צור קשר עם משרדנו בהקדם ואנו נשמח לעמוד לרשותך ולענות על כל שאלה או בקשה מצדך.

כיצד לפעול במקרה של הפרת זכויות יוצרים ? פנה אלינו עוד היום

עו"ד עמית וולף – עורך דין זכויות יוצרים